22 Μαρ 2014

Μια ιδέα από μόνη της δεν έχει αξία

Ο Γιάννης Ζαφειρόπουλος πέρασε από τη δημοσιογραφία στην επιχειρηματικότητα ανάγκης, αναγκάστηκε δηλαδή να δημιουργήσει τη δική του δουλειά, αφού δεν έβρισκε απασχόληση. Με αφετηρία ένα μικρό συνοικιακό μαγαζί, κατάφερε να δημιουργήσει 3 ηλεκτρονικά και ένα επιπλέον φυσικό κατάστημα. Η φιλοσοφία του επιχειρηματία, όπως μας ανέφερε, στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: άριστη σχέση τιμής-αξίας προϊόντων, κορυφαία εξυπηρέτηση πελατών και διαρκή τεχνολογική καινοτομία.

Ο Γιάννης Ζαφειρόπουλος παρουσιάζει την επιχειρηματική του πορεία, το όραμά του για το μέλλον και συμβουλές για νέους επιχειρηματίες μέσα από τις απαντήσεις σε 11 ερωτήσεις του περιοδικού ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ.

1. Για να σας γνωρίσει το κοινό μας καλύτερα, πείτε μας λίγα λόγια για εσάς και την επιχείρησή σας.

Πρόκειται για μια μικρή οικογενειακή επιχείρηση, που -επιτρέψτε μου να πω- άνοιξε τα φτερά της και πέταξε μακριά από την κρίση. Το 2010 ήταν απλά ένα συνοικιακό μαγαζάκι.

Σήμερα η επιχείρηση λειτουργεί δύο φυσικά καταστήματα παιδικών ενδυμάτων, με την επωνυμία Άλφα Ζήτα, καθώς και τρία ηλεκτρονικά καταστήματα: ένα με παιδικά και νεανικά ρούχα (www.AZshop.gr), ένα με βαπτιστικά (www.nonos.gr) κι ένα με είδη υγιεινής διατροφής και προϊόντα περιποίησης με βάση την αλόη (www.ForeverYoung.gr).

Εξακολουθούμε να είμαστε μια οικογενειακή επιχείρηση (φυσικά απασχολούμε και συνεργάτες) κι αυτό αντικατοπτρίζεται στην κουλτούρα μας και στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τους πελάτες μας. Θέλουμε να αισθάνονται μέλη της οικογένειάς μας κι από τα σχόλια που λαμβάνω νομίζω ότι το έχουμε πετύχει αυτό σε μεγάλο βαθμό!

2. Πώς σας δημιουργήθηκε η ιδέα και πoια ήταν η αφορμή για να ξεκινήσετε;

Εργαζόμουν για χρόνια ως δημοσιογράφος στο χώρο των αυτοκινήτων, όμως αυτό είναι δυστυχώς ένα επάγγελμα με πολύ χαμηλή ζήτηση στην Ελλάδα.

Τελειώνοντας το μεταπτυχιακό μου στη διοίκηση επιχειρήσεων, αναζητούσα εργασία σε άλλους κλάδους για περίπου έναν χρόνο. Τότε διάβασα ένα άρθρο που έλεγε ότι πολλοί Έλληνες αναγκάζονται να γίνουν επιχειρηματίες όχι επειδή το θέλουν, αλλά επειδή δεν μπορούν να βρουν δουλειά.

Ήταν το καμπανάκι αφύπνισης, που μου έδειξε μια λύση την οποία δεν είχα φανταστεί για τον εαυτό μου!

3. Πολλοί θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους δουλειά, αντιμετωπίζουν όμως διάφορους φόβους και δυσκολίες. Ας πάμε στην περίοδο πριν κάνετε τα πρώτα σας επιχειρηματικά βήματα. Τι ήταν αυτό που σας εμπόδιζε να προχωρήσετε στο νέο εγχείρημα;

Ο φόβος! Όπως οι περισσότεροι, έτσι κι εγώ δίσταζα να κάνω ένα βήμα που εμπεριέχει τόσο μεγάλο ρίσκο και να πάρω επάνω μου τόσο μεγάλη ευθύνη! Όλα έδειχναν ότι έπρεπε να σκαρφαλώσω σε ένα τεράστιο απόκρημνο βουνό, χωρίς ορειβατικό εξοπλισμό! Όμως δεν είχα άλλη επιλογή: Έπρεπε να επιβιώσω!

Ερευνώντας ωστόσο λίγο πιο προσεκτικά τις πτυχές του εγχειρήματος, διαπίστωσα ότι τελικά δεν ήταν τόσο «τρομακτικό» όσο φαινόταν στην αρχή. Ξεκίνησα με το σκεπτικό «θα χρησιμοποιήσω τα λίγα εφόδια που έχω και θα κρατήσω το κόστος όσο πιο χαμηλά γίνεται», γιατί είχα στη διάθεσή μου ελάχιστα χρήματα.

Ξεκίνησα χρησιμοποιώντας την αποθήκη και τους προμηθευτές από το συνοικιακό κατάστημα των γονιών μου, αλλά και τα δωρεάν ή πολύ φθηνά «εργαλεία» που είναι διαθέσιμα στο internet. Δαπανώντας μόλις 500 ευρώ και κάνοντας τα πάντα μόνος μου, ξεκίνησα το www.AZshop.gr.
Τα υπόλοιπα ήρθαν ως συνέπεια πολύ σκληρής δουλειάς και προσήλωσης στην ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών.

4. Έχετε να μας διηγηθείτε κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό που τελικά αποδείχθηκε καθοριστικό για την επιτυχή πορεία της επιχείρησής σας;

AZshop-gr: Καθοριστικό ρόλο για την επιχείρησή μας έπαιξε η δημιουργία της δικής μας πλατφόρμας ERP και CRM, που έγινε παράλληλα με την κατασκευή του νέου μας site το 2012.
Αναβαθμίζοντας σημαντικά την εμπειρία πλοήγησης των πελατών μας και δημιουργώντας ηλεκτρονική αποθήκη, κάναμε ένα μεγάλο άλμα.

Αυτό που πρέπει να κρατήσουν οι αναγνώστες σας είναι ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε να επενδύουμε στην τεχνολογία. Το κόστος της επένδυσης είναι πάντα πολύ χαμηλότερο από το όφελος που θα έχουμε αργότερα.

Τεχνολογία και καινοτομία είναι δύο λέξεις που πρέπει να χαρακτηρίζουν κάθε νέα και φιλόδοξη επιχείρηση.

5. Η καθημερινή λειτουργία μιας επιχείρησης δεν είναι πάντα εύκολη. Ποια ήταν η πιο δύσκολη συγκυρία που αντιμετωπίσατε και τι κάνατε για να την ξεπεράσετε;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα είναι η διανομή των προϊόντων τους. Η ποιότητα υπηρεσιών των εταιριών courier είναι δυστυχώς πολύ χαμηλή και το κόστος τους εξαιρετικά υψηλό. Από την άλλη πλευρά, οι πελάτες θεωρούν ότι τα έξοδα αποστολής είναι περιττά και δεν είναι διατεθειμένοι να τα πληρώσουν.

Δοκιμάζοντας διάφορους συνδυασμούς χρέωσης μεταφορικών, χρέωσης αντικαταβολής κι ορίου δωρεάν αποστολής, οι πωλήσεις μας σημείωναν μεγάλες αυξομειώσεις. Τρώγοντας αρκετά… «χαστούκια» κι ακούγοντας την άποψη των πελατών μας, καταφέραμε να βρούμε την χρυσή τομή, αλλά και να διαπραγματευτούμε χαμηλότερες χρεώσεις από τις εταιρίες courier.

Γενικά, όποιος θέλει να δημιουργήσει μια επιχείρηση θα πρέπει να είναι έτοιμος να δεχτεί πολλά τέτοια «χαστούκια», από διάφορες πηγές. Το μυστικό είναι να βρίσκεις γρήγορα από πού ήρθε το χαστούκι (δηλαδή να βρεις πού έκανες λάθος) και να προσαρμόζεις τη στρατηγική σου ώστε να γίνεσαι κάθε μέρα καλύτερος. Κι αυτό δεν σταματάει ποτέ!

6. Έχετε αποκτήσει πολύ σημαντική εμπειρία ως επιχειρηματίας. Αν ξεκινούσατε πάλι, τι θα κάνατε διαφορετικά;

Κατ’ αρχάς θα είχα ξεκινήσει πολύ νωρίτερα!
Κοιτούσα το βουνό από μακριά και μου φαινόταν τεράστιο… Όταν όμως πλησίασα, διαπίστωσαν ότι υπάρχουν πολλά μονοπάτια! Επίσης, θα ήμουν πιο θαρραλέος όσον αφορά τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και σε προωθητικές ενέργειες.

Επίσης, δεν θα αγόραζα βρεφικά ρούχα από οργανικό βαμβάκι! Είναι καλύτερα από τα συμβατικά κι έχουν (πλέον) ίδιες τιμές, όμως οι Έλληνες τα αποφεύγουν! Δυστυχώς δεν υπάρχει επαρκής εκπαίδευση και οικολογική κουλτούρα στην Ελλάδα.

7. Τι συμβουλεύετε έναν επίδοξο επιχειρηματία, ο οποίος έχει την ιδέα αλλά δεν ξέρει πώς να ξεκινήσει;

Θα σας απογοητεύσω, αλλά μια ιδέα από μόνη της δεν έχει καμία απολύτως αξία! Επίσης, είναι στατιστικά σχεδόν βέβαιο ότι αυτήν την ιδέα την είχαν τουλάχιστον άλλα 100 άτομα, οι περισσότεροι εκ των οποίων προσπάθησαν να την υλοποιήσουν και κάποιοι την έκαναν πράξη!
Αυτό που πρέπει να κάνει ένας επίδοξος επιχειρηματίας για να δώσει αξία στην ιδέα του είναι να «χτίσει» (στα χαρτιά) όλες τις άλλες παραμέτρους που απαιτούνται για να δημιουργηθεί μια επιχείρηση.

Πιο συγκεκριμένα, να αναρωτηθεί: «Πού βρίσκομαι τώρα; Πού θέλω να φτάσω; Τι πόρους έχω; Τι πόρους είναι απαραίτητο να αποκτήσω; Ποιοι θα είναι οι πελάτες, ποιοι οι συνεργάτες και ποιοι οι ανταγωνιστές μου; Γιατί κάποιος να επιλέξει το δικό μου προϊόν ή υπηρεσία;».
Στη συνέχεια, αφού έχει δημιουργήσει ένα πλήρες πλάνο, να προσπαθήσει να φτιάξει ένα πρωτότυπο, αν είναι δυνατό ξοδεύοντας ελάχιστα ή καθόλου χρήματα και να το δώσει στους μελλοντικούς του πελάτες. Με διαρκείς βελτιώσεις κι ασταμάτητο feedback, το προϊόν θα γίνει τόσο καλό που θα αξίζει να το κάνει επιχείρηση και πιθανώς θα προσελκύσει και επενδυτές!

8. Μπορείτε να μας πείτε από ένα έως τρία στοιχεία της προσωπικότητας που χαρακτηρίζουν έναν επιτυχημένο επιχειρηματία;

Χα, χα! Αυτό αποτελεί θέμα έρευνας για τους επιστήμονες της κοινωνιολογίας και της ψυχολογίας!
Η δική μου μικρή εμπειρία λέει ότι θα δυσκολευτεί κάποιος να γίνει επιχειρηματίας εάν δεν είναι (ή δεν γίνει αναγκαστικά!) δεκτικός στο ρίσκο!

Δύο ακόμη σημαντικά στοιχεία είναι η ικανότητα να αναγνωρίζεις τις προτεραιότητες και η δεκτικότητα σε νέες ιδέες, πληροφορίες κι επισημάνσεις.

9. Πέρα από τη χειρόγραφη ατζέντα, που κάποιοι ακόμη έχουμε, πείτε μας ποιο είναι το βασικό εργαλείο, software, hardware ή app, που χρησιμοποιείτε καθημερινά για να κάνετε τη δουλειά σας πιο εύκολη;


Προσπαθώ να κρατώ το γραφείο μου όσο πιο καθαρό γίνεται από χαρτιά. Το smartphone και ο υπολογιστής μου είναι απαραίτητα εργαλεία της δουλειάς μου.

Χρησιμοποιώ πολύ τις υπηρεσίες της Google (Adwords, Calendar κ.ά.), τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (σε browser και σε apps), την πλατφόρμα skroutz.gr καθώς και τις υπηρεσίες MailChimp και Hootsuite.

10. Ποιο είναι το αγαπημένο σας βιβλίο (ή blog) επιχειρηματικότητας ή προσωπικής βελτίωσης;

Από βιβλία έχω ξεχωρίσει την «Τέχνη του πολέμου» του Sun Tzu, που δεν είναι βιβλίο επιχειρηματικότητας αλλά διδάσκει πολλά για τον «πόλεμο» των επιχειρήσεων.
Επίσης, με έχει επηρεάσει αρκετά το βιβλίο «Η τέχνη της πειθούς» του Robert Cialdini.

Ωστόσο η γνώση και η έμπνευση για επιχειρηματικότητα σήμερα έρχεται κι από πολλές άλλες πηγές, όπως δημοφιλή sites (techcrunch.com), ομιλίες (tedx.com) και δωρεάν μαθήματα από κορυφαία πανεπιστήμια σε διαδικτυακές πλατφόρμες (coursera.org, edx.org κ.ά.).
 

H επιχειρηματική γνώση είναι πλέον ελεύθερη κι άμεσα διαθέσιμη σε όλους κι αυτό είναι συναρπαστικό!

11. Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον της επιχείρησής σας;

Θέλουμε να προσφέρουμε προϊόντα και υπηρεσίες που ενθουσιάζουν τους πελάτες μας, όχι απλά τους ικανοποιούν! Να τους προσφέρουμε λύσεις σε σημαντικές ανάγκες και να χαίρονται που υπάρχουμε! Όλα τα άλλα είναι λιγότερο σημαντικά.

Πηγή: epidotisimag.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...